Hattfjelldal


Klikk på kartet for mer informasjon

Kartet dekker et område på 40 x 40 km.



    Hattfjelldal kommune




BILDER FRA HATTFJELLDAL.                         BILDER FRA FLYPLASSEN. (klikk i kartet ovenfor)



ATTRAKSJONER I NÆRHETEN

Her kommer en beskrivelse av attraksjoner og andre spennende steder i nærheten av flyplassen.

Send meg gjerne informasjon på post@aviel.no



FLYPLASSENS HISTORIE

Hattfjelldal var et sted med flyaktivitet allerede tidlig på 1930-tallet. Slettene i sentrum ble brukt til landingsplass for lette småfly.

Da krigen brøt ut i 1940 benyttet norske krigsfly Hattfjelldal som landingsplass på turer nord- og sørover. I denne forbindelse ble det anlagt en betongstripe som var 50 meter bred, 930 meter lang og 25 cm tykk.

Tyskerne tok Hattfjelldal i bruk som en aktiv flyplass da de invaderte landet. Det sies at fly som deltok i bombingen av Narvik tok av ifra Hattfjelldal. Tyskerne måtte utbedre landingsforholdene for å kunne operere med tunge bombefly i Hattfjelldal. Sommeren 1940 startet arbeidet med å legge betongdekke på det som er den flyplassen vi kjenner i dag. Med omkring 1000 arbeidere i sving gikk byggingen radig. Allerede på høsten sto flyplassen og hangar ferdig. Også et forsvarsverk ble anlagt, med bunkers i Finnmoberget, med utsikt over flyplassen.

Aktiviteten i krigsårene var stor. Junkermaskiner fra Trondheim på vei nordover landet daglig i Hattfjelldal.

I dag er banelengden redusert til 655 meter hovedsakelig på grunn av bratt terreng i banens østre ende.
Samtidig brukes den ”ledige” plassen i banens østre ende til lagring av trevirke for bygdas sponplatefabrikk.


Kilde: Delvis fra "Gardshistorie for Hattfjelldal" av Kjell Jacobsen, 2001

   

 AVIEL  v/ Hans-Olaf Reitås  -  7530 MERÅKER  -  Tlf.: 917 38 710  -  E-post: post@aviel.no

 sitemap
Admin